Turmat!

I høstferien var vi på tur hver dag. Vi gikk og vi gikk. Hele familien synes det var gøy å nå fjelltopper. Siden jeg bare hadde muligheten til å koke mat på hytta ble det lite lavkarbobrød og da måtte jeg finne på noe annet på tur. Da vi var på interrail til Italia for et par år siden kjøpte vi et stormkjøkken og denne hadde vi med på fjellturene. Veldig kjekk. På morgenen kuttet jeg opp grønnsaker og hadde i poser. Kjøttdeig/pølser med lite karbo og fond på kartong forsvant også ned i sekken. Da tar det ikke lange tiden å lage en rask gryte ute i naturen. Gryta spiste vi av kopper og alt ble spist opp.

Oppskrift lammegryte/suppe:

purreløk
paprika
brokkoli
lammekjøttdeig
lammefond (jacobs utvalgte)
vann

Bland alt i gryta og kok opp til kjøttdeigen er kokt. Øs i kopper og nyt maten.

Lørdag var vi på langtur og siden det var helg hadde vi med kokosolje og popcorn i en pose. Det var mange som kikket rart når det kom poppelyder fra der vi satt på toppen av et fjell. Mia var kjempe sliten før vi nådde fjelltoppen så dette var en stor del av motivasjonen for å nå helt opp.

Den dagen hadde jeg med middagsrester fra dagen før. En gryterett som jeg tilsatte pølsebiter og litt vann. Jeg brukte hot link pølsene fra Rema 1000. Veldig enkelt og så godt når man har gått langt.

Koke vann til kaffe og te måtte vi også. Vi voksne koste oss med kaffe og barna hadde med sine favoritt teer.

Blogglisten

Om Janicke

Janicke has a passion for keto and carnivore food and has over ten years of experience with the keto diet. She loves to help others get healthy and give people valuable information.
Dette innlegget ble publisert i kjøttdeig, Lunsj, Uncategorized og merket med , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

15 svar til Turmat!

  1. Veronica/Gale Matverden sier:

    Så luyrt å dra med popcorn da! Det hadde ihvertfall motivert meg!

    ser du skrev du har bestilt aloe vera – jeg kan personlig anbefale jason (og den er dyrevennlig, økologisk, sjampoen er eh parabenfri eller noe sånt også, står på flaska)

    Foreløpig er håret mitt normalt – jeg pleier å måtte bytte til sjampo for tørt hår utover høsten, for håret mitt er så sært og ikke vant med kulda på østlandet. Har ihvertfall ikke fått noen plager! Og kremen (moisturizing gel) bruker jeg på alt fra nybarberte legger til myggstikk til brannskader til hva som helst, og så svir det litt – og så blir det bra. Skummelt at den tok vekk et gnagsår over natta – DET gjør ikke sårkremer!! Tok av plasteret neste morgen – svart og blodig, såret var lukket og jeg gikk uten plaster i samme sko. Magisk sier jeg. Brukte den på han som ble solbrent og – det lindret så lenge jeg smurte godt på.

    • Ja popcornet hjalp på motivasjonen 🙂 Jeg tenkte jeg skal bestille aloe vera juice. Jason sjampo kan jeg desverre ikke bruke. Reagerer på nesten all sjampo. Men kremen skal jeg teste. Har veldig god erfaring med aloe vera på huden. Tusen takk for tips 😀

      • Veronica/Gale Matverden sier:

        Åh, hva er i Jason som fortsatt er irritabelt for deg da? Det skal jo være fri for ene og det andre. Glad jeg har begynt å sette meg inn i kosmetikk og, jeg brukte ikke akkurat mye for nettopp fordi jeg antok det var mye griseri i det (siden jeg visste hvor mye som faktisk var i maten!! har vel vært e-stoff-fanatiker siden jeg var 15 vel, det er 7 år siden det!). Glad jeg begynner å finne gode alterantiver til gode priser jeg VET jeg kan bruke hele tida uten å tenke!! Smører jason på alt, løser alle slags irritasjoner.

      • Jeg vet ikke hva som irriterer. Men klør i hodet. Nå har jeg funnet et sjampo-såpestykke fra saga natursåpe. Denne er veldig drøy så da blir den ikke dyr i bruk. Har brukt den i en måned nå og hodebunnen begynner å bli bra. Endelig noe som funker for hodebunnen min! Men på huden tåler jeg alt naturlig, så jeg skal teste kremen 🙂

      • Veronica/Gale Matverden sier:

        Så glemte jeg jo at jeg faktisk fikk min far til å kjøpe en og!!! Glemt å spørre hvordan panna hans er – er noe utslett pga kjemikaler i jobben (han er noe sånt isolatørgreiemann og den gangen brukte jo ikke mannfolk maske, så mange sliter jo idag)

        Han syntes det lindret der og da når jeg var der i sommer, han sa han faktisk kjente det trakk inn, så vi smurte på mer, og lot det også trekke inn. Ikke så hissig neste dag. Bedre enn den der kjemi-leksa han bruker tilbake, jeg klarer jo ikke å uttale navnet på kremen engang!!

  2. Marianne sier:

    Så koselig! Vi må bli flinkere til å ta med kokeutstyret på tur også…

  3. Hege sier:

    Så fint og praktisk å ha med seg på tur! 🙂

  4. Frida sier:

    Smart! Og veldig mye mer fristende med varm mat på tur enn en tørr matpakke.

  5. juppjupp@blogg.no sier:

    Så lurt med stormkjøkken, jeg har aldri brukt det, men trur jeg skal ønske meg et til jul…det gjør jo turmat mye enklere for oss lavkarbofreaker;O)

    kozkoz

  6. juli sier:

    ååååå gler mej til bejbisen i magen og sønnen min på 1 år blir stor nok til fjelltura!!! 🙂 Då blir d matlging med stormkjøkken!!! 🙂 Du he en kjempe inspirerande blogg!!

    • Å så koselig at du er gravid 🙂 Kjempe koselig på tur med barn, skjønner at du gleder deg! Tusen takk for at du liker bloggen, nå ble jeg kjempe glad 😀

Legg igjen en kommentar